Een goede SEO/SEA = een degelijk onderzoek / analyse
FEIT 1:
Gebruikers die hun zoekresultaten niet direct op de eerste pagina van Google zien verschijnen, zullen de andere zoekresultaten nauwelijks of zelfs nooit zien.
FEIT 2:
Vaak wordt alleen op de eerste drie resultaten geklikt.
SEO / SEA: één letter verschil = vele euro’s verschil.
Wie met zijn product, aanbod of dienst op het internet succes wil hebben, droomt er vaak van om met zo weinig mogelijk moeite topposities te bereiken.
KUNNEN GOOGLE ADS HIER HELPEN en wat is GOOGLE ADS?
Google Ads is een hulpmiddel van Google om specifieke advertenties te plaatsen met bepaalde zoekwoorden.
Deze betaalde advertenties worden boven de normale (organische = SEO = Search Engine Optimization) zoekresultaten getoond en vallen gebruikers het eerst op.
Deze betaalde resultaten noemen we Search Engine Advertising (=SEA).
Google Ads biedt verschillende mogelijkheden om potentiële klanten aan te spreken.
- Advertenties kunnen worden weergegeven op basis van locatie of op basis van demografische gegevens (bepaalde leeftijdscategorie, van een bepaald geslacht zijn, of een bepaalde ouderlijke status, …).
- Hoe beter je doelgroep is gedefinieerd, hoe juister je bezoekersprofiel.
- Belangrijk om te weten is dat je zoekwoorden ook kan uitsluiten die voorkomen dat je advertentie wordt getoond.
Voorbeeld: je verkoopt biologische losse thee.
Als je zoekwoorden als “gratis”, “zakjes thee”, “info over” of “hoe zelf maken” uitsluit, sluit je bezoekers uit die hier naar op zoek zijn.
Deze bezoekers hebben toch geen interesse om te kopen (ze zoeken informatie) of zijn op zoek naar een ander product (zakjes biologische thee).
🤔 Heb je snel succes met GOOGLE ADS?
Het concept van AdWords klinkt verleidelijk,
maar hoe werkt deze betaalde reclame?
Google gebruikt hiervoor een biedsysteem (€). Je doet een bepaald bod op je advertentie in functie van je gewenste zoekwoorden en je concurreert met de bieders die dezelfde zoekwoorden gebruiken.
Hoge biedingen hebben altijd meer kans op hoge paginaposities, maar het is zeker niet de enige factor.
- Wordt er vaak op de advertentie geklikt? Ja? Dan wordt de prijs, die per klik betaald wordt, meestal verlaagd. 👍
- Hoe belangrijk is het zoekwoord voor de landingspagina? Belangrijk! De gebruiker wil immers vinden waar hij op zoek op naar is. 👍
- Onderhoud je regelmatig je Ads account? Nee? 👉Regelmatig je ads en je zoekwoorden optimaliseren geeft je een betere kans op een goede plaats met minder (onnodige) clicks.
👉 Een goed opgevolgde AdWords leidt in de meeste gevallen tot succes! Veel hangt af van je advertentie en de pagina waarop ze landen als ze gaan voor de klik.
🤔 ADS of SEO?
Een Ads advertentie kost je alleen geld als er op geklikt wordt, het aantal “clicks”.
Bij een goed gerichte Google advertentie bereik je dan ook je doelpubliek.
🤜 Maar… ik zie nog een voordeel! 🤛
Als gebruikers van het internet hem zien maar er niet op klikken, dan kost de vertoning van je advertentie niks.
Soms moet een “potentiële” klant je leren kennen, je naam en of product meermaals zien. Dit geeft vertrouwen.
👉 Een combinatie is een optie. SEO bouw je op succes voor een lange termijn en ads is op korte termijn.
🤔 Inzetten op SEA (ADS) of SEO?
Eerlijk? Een uitdagende vraag!
SEO primeert! Duurzaamheid biedt succes op lange termijn. Een goede inhoud, juiste sitestructuur en “goede” links worden door Google beloond. Hoe beter je site aansluit bij wat bezoekers zoeken, hoe vlugger google je naar voren schuift.
Website relevant voor uw dienst/product = hoge google positie.
🤔 Dus geen ADS?
👉 ADS zijn tijdelijk. Je betaald en je wordt gezien.
Geen budget ≠ geen campagne.
👉 Is SEA te vergelijken met de ongewenste junk mail?
Betaalde zoekresultaten komen voor bepaalde gebruikers minder betrouwbaar over dan organische resultaten (zonder advertentie).
Ik vermoed dat ze van het volgende uitgaan: een serieuze dienst of product hoeft niet te betalen om iemand te overtuigen.
Maar uit onderzoek blijkt toch dat een goede advertentie (juiste boodschap + juiste doelpubliek) zijn doel wel bereikt.
☝️Het vraagt heel veel opvolging om dezelfde resultaten te verkrijgen in SEO. Stel dat je met een 20-tal soortgelijke bedrijven een zelfde soort inhoud hebt, dan hangt het van heel veel andere factoren af om hoog te scoren in Google. In SEA kan je wel zeer specifiek zijn in je aanbod.
Een goede advertentie & gelinkte pagina = geen irritatie bij de bezoeker (geen ongewenste ervaring).
🤔 Dus wel ADS/SEA?
👉Ja! Als je gaat voor snelle resultaten en je bedrijf online wil opvolgen.
Bij een Ads campagne is het zeer snel duidelijk of deze succesvol is of niet.
Bij SEO gaat dit trager. Dus geen snelle resultaten, maar wel blijvende successen op lange termijn.
Laat Google Ads en SEO samenwerken.
🤔 Dus waarom Google Ads nu weer gebruiken?
- Google Ads heeft een schat aan interessante data.
- Biedt de mogelijkheid om te experimenteren met verschillende advertentieteksten en zoekwoorden (en/of combinaties).
- Welke zoekwoorden in functie van uw bedrijf/product worden gebruikt en welke zelfs totaal niet. Deze kennis is zeer belangrijk om je pagina’s van je website aan te passen of te (her)schrijven.
Op deze manier krijg je een zeer goed inzicht in het zoekgedrag van je klanten/zoeker.
SEA = inzicht in het zoekgedrag van je klant + direct verkeer naar je website + directe opbrengst
🤜 Maar… SEA = budget = geld = kost 🤛
SEO = een geoptimaliseerde website met inhoud die ter zake komt = succesvol door meerwaarde = duurzaam.
🤜 Maar… SEO = trager = lange termijn = duurzaam 🤛
Een goed geoptimaliseerde website met relevante inhoud is altijd een meerwaarde (SEO).
Voorbeeld van data uit SEA & SEO
Dit is een voorbeeld van de website EEva.be
Ik neem je even mee…
In deze grafiek zie je de verhouding tussen rechtstreekse bezoekers en de betalende advertenties (ADS). 33% komt op deze website via ADS en 56% via SEO.
Kan je hier conclusies uit trekken? Nee.
Maar uit verdere analyse blijkt dat 70% van de bestellingen uit de advertenties komen. De organische bezoekers komen meer op de website terecht voor informatie over thee. Een ander verhaal zou zijn mocht 70% van de bestellingen uit de 56% komen.
Dit is een voorbeeld van de website EEva.be.
Even om bij stil te staan…
In deze grafiek zie je de verhouding van de toestellen die gebruikt worden om de website te bezoeken.
Momenteel wordt deze door +/- 60% bezocht door een smartphone.
Dus zorg er voor dat je website zich aanpast aan het toestel.
Een website die ontwikkeld is voor een laptop/desktop geeft problemen op een smartphone naar layout & functionaliteit. Maak dat je website zich automatisch aanpast!