Een goede website/shop?
Doe alsof het je offline winkel/showroom is!
Je bezoeker MOET onmiddellijk overtuigd zijn bij het bezoek!
Waarom WordPress + goede hosting
Welke belangrijke stappen zijn nodig voor een kmowebsite/shop?
Een website is essentieel voor het hedendaags succes van je bedrijf. Het bouwen van een website omvat strategie, sales & een gezonde dosis marketing. Maar vooral een eerlijk en correct beeld van je activiteit/product.
Ben je op zoek naar een nieuwe website of je wil je huidige website beter maken?
Dan vind je hieronder enkele belangrijke stappen die we volgen of die je zelf kan volgen om je website/shop effectief beter te maken. Of om een kat een kat te noemen… te concurreren op de online markt.
⟹ 1. een goede domeinnaam
Je domeinnaam (de www.bedrijf.XX van je website) is het woonadres van uw site. Gebruik je naamsbekendheid (naam zaak, product, persoon,…) en blijf uniform met je mailadressen.
Hoe een domeinnaam bedenken?
- Gemakkelijk te spellen! Probeer geen extreem raadselachtige woorden/namen te gebruiken.
X AE A-XII (de zoon van Elon Musk) is niet evident als domeinnaam 😉. - Hou het kort. Hoe korter de domeinnaam, hoe gemakkelijker hij te onthouden EN in te typen is.
- Gebruik de juiste domein-extensie (dat achter de punt). Probeer een .com of .be domeinnaam te gebruiken (niet .net, .co, .today, …) tenzij het meer gepast is om een extensie te gebruiken, zoals .app, .edu, of .org (.eu kan afhankelijk zijn van je ambitie)😉.
- Vermijd cijfers en koppeltekens. Zij zijn moeilijk te onthouden en meestal niet zo elegant. Ze worden meestal verkeerd begrepen en moeilijk uit te spreken.
- Beperkt het adres je activiteiten? Bol.com en Coolblue.com bieden meer mogelijkheden dan boekenonline of plattedaken.
👉 Opgelet: soms is die beperking ook goed als je wilt afbakenen. - Zorg ervoor dat het onvergetelijk is. Met zoveel websites op het internet is het belangrijk dat je websitenaam blijft plakken. Mensen moeten hem onthouden om je in de toekomst te kunnen bereiken.
- Onderzoek de domeinnaam. Bestaat de naam al online? Indien wel, zijn jullie verschillend genoeg? Zit er geen faillissement op de naam? Heeft de naam een positieve “naam” op het internet?… De naam “Speed of Art” klinkt anders als domeinnaam: speedofart.com 😉.
- Controleer of de prijs juist is en/of het u waard is. Kan u het gewenste domein rechtstreeks kopen (zoals bij ons) dan koopt u tegen een juiste prijs. Maar indien bezet, is er steeds de mogelijkheid om te onderhandelen met de huidige eigenaar.
👉Wat is een juiste prijs voor een domeinnaam? De waarde dat je er voor over hebt. Voor sommigen is dat €100, voor anderen loopt dit in de 1000den euro’s. - Vermijd onzinnige namen. Kies een naam die een betekenis overbrengt zodat gebruikers onmiddellijk weten waarvoor uw bedrijf staat. De naam Google is zeer bekend, maar het is niet evident om deze naam bekend te maken. Ik vermoed dat je bedrijf niet over hetzelfde budget beschikt 😉.
- SEO-vriendelijk. Probeer, indien van toepassing, een SEO-vriendelijk website-adres te bedenken dat trefwoorden en eventueel een locatie bevat. Bijvoorbeeld “boekhoudkantoor.gent” of “volvogent.be”.
⟹ 2. Koop veilige, schaalbare website hosting met goede technische ondersteuning en opvolging
Een website host/provider is een bedrijf dat de technologie en diensten biedt die nodig zijn om een website te bekijken op het internet. Je verbindt je domeinnaam met je hosting, zodat wanneer gebruikers je website bezoeken deze wordt weergegeven.
Hostingdiensten kosten tussen de €2 tot €100 per maand, afhankelijk van de aard van de technologie, de veiligheid en de ondersteuning die je kiest.
– €2 per maand is waarschijnlijk een “shared server” hosting (hosting die u deelt met andere klanten van de aanbieder).
Dit geeft toch enkele nadelen:
– de prestaties van uw website lijden eronder
– als een andere website op de gedeelde server wordt gehackt, is het gemakkelijk om jouw website ook te hacken.
– als een website, die op jou shared hosting IP adres zit, ongewenste e-mails of spam gaat versturen, kan het hele IP adres op een zwarte lijst komen te staan. Je kan dan geen emails meer versturen of ze worden verwijderd of komen in SPAM.
– …
– €100 tot €2000 per maand is waarschijnlijk een “dedicated server” hosting (fysieke server alleen voor u).
Het voordeel is dat de volledige server voor je website is. Dit is de meest veilige manier op voorwaarde dat de gebruikte technologie en server optimaal is.
Het nadeel is dat dit zeer duur is voor de meeste kleinere bedrijven. Als je in de fase zit van een goed presterende website waar continue verkopen en bezoeken op zijn, dan zou ik dit zeker overwegen. Maar voor de meeste bedrijven is dit een overkill.
Vandaar dat we bij DAAvid een compromis voorstellen:
Wij huren bij Combell (Belgisch hostingbedrijf met een uitstekende reputatie en service) ruimte waardoor we de service, producten en ruimte die je nodigt hebt kunnen aanpassen. Volledig op maat en je eigen ritme.
Het compromis dat wij aanbieden is een “virtual private server”. Deze server is gepartitioneerd om te werken als meerdere servers. Dit zorgt voor een betaalbare hosting op maat met een vergelijkbare veiligheid, prestaties en potentieel als een “dedicated server”.
Door onze samenwerking met Combell kunnen we een voorstel op maat aanbieden dat meestal goedkoper is dan wat er op de markt aangeboden wordt. Daarnaast bieden we extra service om je website te onderhouden zodat deze online blijft scoren. De kans is kleiner om gehackt te worden en de servers worden bovendien onderhouden.
Wat bieden we aan als hosting bij DAAvid:
- SSD Webruimte afhankelijk van je gebruik
- Onbeperkt aantal gekoppelde domeinen
- Subdomeinnamen (bv. sub.domein.com)
- Dataverkeer onbeperkt
- Databases 100 x 2 GB
- Besturingsysteem Linux
- HTTPS-beveiliging via SSL-certificaten van Let’s Encrypt
- Uitstekende prestaties gegarandeerd
- PHP Memory Limiet: 256 MB
- PHP (wij gebruiken laatste versie): 5.2 / 5.3 / 5.4 / 5.5 / 5.6 / 7.0 / 7.1 / 7.2 / 7.3 / 7.4 / 8.0
- Caching voor extra snelheid: Varnish 128 MB/Memcached 64 MB/Redis 64 MB
- Beveiliging voor je website met Combell Shield
- Automatische back-ups: Elke dag + Back-ups bewaren 14 Dagen
- Malware scan + auto-patching (preventief beveiligingslekken opsporen en dichten) + automatische beveiligingsupdates
- Je website staat in het beste datacenter van België (locatie datacenter Brussel)
- Uptime garantie (oa. door gegarandeerde stroom, zelfs bij een nationale black-out 99,999%)
- Automatisch herstarten bij hardware falen
- Kwaliteitsgaranties ISO 9001 / 27001 ISO 9001 / 27001
- Gratis mailboxen bij elk pakket + E-mailadressen + Werkt met je e-mailprogramma (Outlook, Apple Mail,…)
- Webmail + Technologie IMAP & POP3 IMAP & POP3
- Spamfilter & Antivirus
- Catch-all mailbox
- Out-of-office
- …
+ bovenop de hosting:
- Controle van de server + updates
- Installatie SSL certificaat (betrouwbare website, wordt/is een must voor google)
- Back-ups van uw site
- Secure File Transfer Protocol (SFTP)
- Verkeersgegevens om meer te weten te komen over uw publiek
- Prestatiegegevens om te optimaliseren + waarschuwingen en fouten herstellen.
- Software + plugins up to date houden
- Veiligheidsscans zodat je website vrij is van malware en niet gehackt kan worden
- Advies over SEO
- Advies om je bedrijf online te promoten.
⟹ 3. Je website = Duidelijk weergeven wat je doet of wat je product is
Bezoekers komen op je pagina en willen METEEN weten wat je doet, verkoopt of wie je bent. Bij de minste verwarring zijn ze weg. Het eerste deel van de homepage (of landingspagina) is ZEER belangrijk. Daarin staat meteen de belangrijkste info/REDEN waarom je bezoeker op je pagina zal blijven. Indien ze je bedrijf willen leren kennen (de “over ons”-pagina), dan gaat de bezoeker daar wel op zoek naar.
Een link of melding in de voettekst is zeker al voldoende. Idem met prijzen. Overtuig eerst je bezoeker van je dienst en/of product, behalve als prijs je strategie is.
Leidt je bezoeker ook niet direct naar een andere pagina. Laat wat hij zoekt kloppen met de pagina waarop hij terecht komt.
Heb je een bestaande website en wil je eens weten hoe een bezoeker er naar kijkt of hem ervaart? Wij reviewen websites en wijzen op zaken die beter aangepast worden in functie van de bezoeker. Meer info? KLIK HIER.
⟹ 4. Welk content management systeem (CMS)?
Een content management systeem (CMS) is een softwareprogramma dat wordt gebruikt om digitale inhoud/website te creëren en te beheren/onderhouden. Een CMS zal je helpen je website te onderhouden. Je moet een CMS kiezen dat is ontworpen voor je behoeften: gebruiksvriendelijkheid, uitbreidbaarheid en je budget.
Bij DAAvid gebruiken we WordPress.
WordPress is één van de populairste CMS. Het biedt vele mogelijkheden, houdt je budget onder controle en heeft veel nuttige plugins om de functionaliteit van uw site veilig uit te breiden en te optimaliseren.
Wij raden dan ook kmo’s aan om WordPress te gebruiken om hun websites te maken, vanwege de flexibiliteit en uitbreidbaarheid.
Let op! Een WordPress site moet je regelmatig onderhouden en worden beveiligd zodat hij niet gehackt wordt.
Maar laat u niet misleiden… ieder systeem heeft onderhoud nodig.
Het is ook moeilijk om elke plugin van derden te beveiligen, dus het beveiligen van uw WordPress site moet bestaan uit een constante controle of uw plugins zijn bijgewerkt.
Natuurlijk gebruiken wij nooit plugins die niet uitgebreid getest en gecontroleerd zijn geweest. Alsook zit deze update standaard bij hosting die bij ons gebeurd.
⟹ 5. Voor webshops: kies een goed e-commerce platform
Als u van plan bent goederen en/of diensten via uw website te verkopen, hebt u de juiste technologie nodig om dat te doen.
Als u op dit moment nog niets verkoopt, kunt u overwegen dit wel te gaan doen aangezien e-commerce uw winst potentieel kan verhogen.
Als u besluit om gebruikers in staat te stellen online financiële transacties met u te verrichten.
Let op: Er bestaan veel voorgekauwde platformen waardoor deze websites dan ook zeer goed op elkaar gelijken met dezelfde structuur en verkoopstrategie.
Bij DAAvid gebruiken we WooCommerce.
WooCommerce is een van ’s werelds meest populaire e-commerce platforms + het kan uw WordPress website verbreden naar een online winkel. Net als WordPress zijn er veel plugins beschikbaar en het hecht zich aan WordPress.
Er zijn veel gratis en premium thema’s die voor WooCommerce zijn voorgebouwd. In de regel is het beter om een premium thema van een gerenommeerde ontwikkelaar te gebruiken, omdat het een betere beveiliging en ondersteuning zal bieden.
Als u niet technisch onderlegd bent, zult u waarschijnlijk een WordPress ontwikkelaar nodig hebben. WooCommerce biedt ook zeer veel mogelijkheden naar schaalbaarheid die uw bedrijf nodig zou kunnen hebben.
Tip: Blijf uw concurrentie van tijd tot tijd bekijken om te zien wat zij doen met hun online aanwezigheid en kijk of wat zij hebben gedaan ook voor u kan werken.
⟹ 6. Creëer een interessante & boeiende website
Zorg ervoor dat uw website een positieve indruk achterlaat die resultaten oplevert.
Denk aan volgende suggesties:
– Maak pagina’s die standaard zijn voor een websites, zoals:
- Home/startpagina/landingspagina
- Wie ben je? Over ons
- Producten/Diensten (met beschrijvingen en visueel aantrekkelijke afbeeldingen)
- Pagina’s die relevant zijn voor uw bedrijf
- Sitemap (voor SEO doeleinden)
- Contacteer ons
- Gebruiksvoorwaarden (het online contract dat bepaalt hoe gebruikers uw site kunnen gebruiken)
- Privacybeleid/GDPR
– Onderzoek uw doelgroep en maak ze het gemakkelijk om je website te vinden.
– Onderzoek de grote bedrijven (concurrentie) om te zien hoe zij hun websites hebben ontworpen en geoptimaliseerd. Implementeer soortgelijke onderdelen die zullen werken voor je eigen website.
– Gebruik mooie/toepasselijke afbeeldingen en leesbare lettertypes.
– Zorg ervoor dat uw afbeeldingen gecomprimeerd zijn en geoptimaliseerd om snel te laden. Als uw website traag is, zullen zoekmachines zoals Google uw ranking verlagen.
– Ontwerp een navigatiesysteem waarmee gebruikers snel naar de pagina’s kunnen gaan die ze zelf zoeken.
– Publiceer gemakkelijke contact informatie.
– Integreer duidelijke en directe call-to-actions (bijvoorbeeld “koop nu” knoppen)
⟹ 7. Optimaliseer je website voor zoekmachines
SEO (search engine optimization) is een set van handelingen die je toepast op je website om ervoor te zorgen dat zoekmachines uw website indexeren en rangschikken om vervolgens te tonen aan gebruikers van zoekmachines. Zodra je website is “gecrawld/verkend” door zoekmachines, concurreert het met websites die soortgelijke inhoud vertonen. Hoe beter het ontwerp en de inhoud van uw website is, hoe hoger je site zal verschijnen op de resultatenpagina’s van de zoekmachines.
SEO omvat het volgende:
* Trefwoord onderzoek en implementatie
* Optimale website code
* Laadtijd (snelheid) van je website
* Veilig zijn en een SSL certificaat hebben. SSL is de standaard beveiligingstechnologie die ervoor zorgt dat gegevens die worden doorgegeven tussen webservers en browsers privé blijven
* Mobiel-vriendelijke site
* Aanwezigheid van hoge kwaliteit backlinks (links op externe websites met gerelateerde inhoud) die naar uw site leiden
* Online positieve recensies (Google, Yelp, Facebook, reviews enz.)
* Interne links op uw site om mensen te laten klikken en lezen
* Gebruik van sociale media om naar uw site te linken (LinkedIn, Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram, enz.)
SEO is een uiterst belangrijk proces dat het verschil kan betekenen tussen verschijnen op de eerste pagina van de zoekmachine resultaten (wat resulteert in grote hoeveelheden gratis verkeer naar uw website) of pagina 300 (wat resulteert in geen verkeer).
⟹ 8. Creëer en publiceer regelmatig kwaliteitscontent
Wat is belangrijk voor de zoekmachines?
– De inhoud van je blogs/vlogs
– De hoeveelheid blogs/vlogs
– Dikwijls aanpassen + aanvullen
– Het publiceren op je site + externe sites + links naar uw blogs
Als je hoog wilt scoren in de resultaten van zoekmachines, dan zal je mensen moeten aanmoedigen om steeds weer naar uw site terug te keren.
Daarom is het goed om je website zo vaak mogelijk bij te werken met nieuwe en relevante inhoud.
Testimonials
Naast de statische pagina’s en artikelen, zijn testimonials een zeer interessante vorm van content om op uw website te plaatsen.
Het vragen van testimonials aan je klanten en deze vervolgens te publiceren volgens de regels op uw website, is een geweldige manier om dikwijls je website te verversen. Deze worden als kwalitatieve hoogwaardige content op je website gezien en maken je bedrijf aantrekkelijk.
⟹ 9. Installeer webmaster tools
Maak gebruik van essentiële gegevens om het verkeer en de prestaties van je site (tot zelfs je pagina’s) te analyseren door Google Analytics, Google Search Console en zelfs Bing Webmaster Tools.
Deze tools kunnen worden gebruikt om de volgende soorten informatie bij te houden:
- Dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse bezoekers aan je website
- Aantal weergaven van elke pagina van je site
- “Bounce rate“: het percentage gebruikers dat naar uw site komt en vertrekt na slechts één pagina te hebben bekeken.
De Google algoritmes geven hogere rankings aan websites die een lage bounce rate hebben. Dit in de veronderstelling dat de gemiddelde bezoeker meer tijd op de site doorbrengen en deze waarschijnlijk zeer waardevol vinden. - Gemiddelde tijd doorgebracht op je site door de bezoekers
- Crawl fouten op uw site: fouten die de zoekmachines hebben gevonden op uw site bij het crawlen/verkennen van de inhoud. Crawlfouten wil je zoveel mogelijk voorkomen. Deze hebben nadelige gevolgen voor je vindbaarheid online.
- Gebroken links op de site
- Trefwoorden die gebruikers naar uw site brengen (laaghangend fruit voor uw SEO)
- Backlinks: Links die afkomstig zijn van andere websites en middels een hyperlink refereren naar jouw website. Hoe meer, hoe liever. Maar ook hier primeert… beter van goede kwaliteit (oorsprong) dan massa.
- Web pagina laadtijd
- Andere informatie die u kan helpen uw SEO te verbeteren
⟹⟹ Conclusie
De kans is groot dat je na het lezen van dit artikel je snapt dat het maken van een “geweldige” website voor je bedrijf misschien niet zo eenvoudig is dan je eerst dacht.
Maar als je de stappen volgt, dan zal je een uitstekende kans maken op slagen in de online markt.
Een goed geoptimaliseerde website met relevante inhoud is altijd een meerwaarde (SEO).
Voorbeeld van data uit SEA & SEO
Dit is een voorbeeld van de website EEva.be
Ik neem je even mee…
In deze grafiek zie je de verhouding tussen rechtstreekse bezoekers en de betalende advertenties (ADS). 33% komt op deze website via ADS en 56% via SEO.
Kan je hier conclusies uit trekken? Nee.
Maar uit verdere analyse blijkt dat 70% van de bestellingen uit de advertenties komen. De organische bezoekers komen meer op de website terecht voor informatie over thee. Een ander verhaal zou zijn mocht 70% van de bestellingen uit de 56% komen.
Dit is een voorbeeld van de website EEva.be.
Even om bij stil te staan…
In deze grafiek zie je de verhouding van de toestellen die gebruikt worden om de website te bezoeken.
Momenteel wordt deze door +/- 60% bezocht door een smartphone.
Dus zorg er voor dat je website zich aanpast aan het toestel.
Een website die ontwikkeld is voor een laptop/desktop geeft problemen om een smartphone. Maak dat je website zich automatisch aanpast!