Een goede basis = een degelijk onderzoek / analyse
Waarom deze werkwijze?
Door te vertrekken vanuit de analyse hebben we volgende voordelen:
- Weten waar de pijnpunten zitten
- We kunnen prioriteiten stellen
- Actieplan opstellen in een logische volgorde
- Werken aan je bedrijf binnen de mogelijkheden van het beschikbare budget
- Belangrijke zaken in vraag stellen: bv. ben ik niet te goedkoop?
Door deze methode laten we de gekende chaos (vanalles opstarten, geen controle over het verloop, wat aanmodderen, …) achterwege en kan er een haalbaar plan opgesteld worden. En dat in functie van de noden van het bedrijf om het verder uit te bouwen naar een nieuwe gecontroleerde toekomst.
Voorbeeld 1: Je bedrijf sturen naar de richting die je zelf wenst.
Uit de analyse blijkt dat een klussenbedrijf het liefst zolderrenovatie doet. Zulke werken zijn beter in te plannen, hebben een beter verdienmodel en brengen een zekere fierheid van het werk. Na deze conclusie kan de website + stijl + communicatie verder uitgebouwd worden richting zolderrenovatie.
Na een tweede analyse later op het jaar blijkt dat het bedrijf in de zomer liever buiten werkt en in de winter binnen.
Nog geen 3 jaar later doen ze zolderrenovatie in de winter en in de zomer gevel- en terrasrenovaties.
Al de kleine klussen worden niet meer aanvaard (wegens tijdgebrek).
Voorbeeld 2: Voor de grote nieuwe plannen, eerst nog eens achterom kijken.
Een voedingsbedrijf die vooral met verkooppunten werkt, wil uitbreiden naar een webshop. Het doel is/was om de merknaam bekender te maken bij particuliere klanten. Uit analyse bleek dat er een groot cashflowprobleem is. Het bedrijf verkoopt niet slecht, maar veel kapitaal blijft geparkeerd in de stock + niet betaalde facturen. Hier wordt eerst een stappenplan gemaakt. Het resultaat is geïnde facturen, aanpassen producten + verhoging marges producten. En er is er hier beslist om de ruimte voor de stock te veranderen. Deze werd gehuurd in functie van een mogelijke toekomstige uitbreiding… maar was momenteel een te grote kost. Beslis alles op zijn tijd.
Voorbeeld 3: Ben ik wel klaar voor een webshop?
Een webshop vraagt ook administratie en organisatie. Was dit zonder een webshop al een probleem is, dan zal de webshop geen meerwaarde betekenen, maar zal het eerder een last worden.
Nieuwe plannen!
Steeds fijn om aan je bedrijf te bouwen...... maar we gaan eerst de basis bekijken.
Goede basis = goede geldstroom = minder zorgen!
De werkwijze heeft als doel onderstaande 3 punten waar te maken!
1. Behoefte
Wat zijn de echte behoeften van je bedrijf?
wat zijn de echte behoeften van je klanten?
Behoefte aan verdere uitbouw?
…aan structuur?
…aan kapitaal?
…aan een nieuw verhaal?
2. Omzetten tot actie
Hier wordt al een onderscheid gemaakt!
Om de structuur en veranderingen duidelijk en opvolgbaar te maken: stappenplan!
Om uw marketing onder controle te houden: werken in reeksen!
3. Hardmaken
Inderdaad. Doen!